Будні продавця
У статті я пообіцяв окремо розповісти про робочі будні в магазині. Так з’явилася ця стаття про видимої і закулісної роботи продавця, яка присвячена тому, з чим зіштовхується продавець на роботі. А також, з’явилася друга стаття , в якій ви можете поглянути очима продавця на його робочий день.
Будні продавця розписані за образом однієї мережевої компанії з продажу різних товарів.
Працевлаштування
Після того, як всі формальності по працевлаштуванню дотримані, а папери підписані, юного продавця передають у дбайливі руки його керівника, який в свою чергу скоріше всього з ним і проводив співбесіду. Виділяють йому шафка, в якому він буде зберігати уніформу і змінне взуття, а також переодягнувшись, зможе втискати свій одяг і речі, і вручають ключ або ключі, один від його шафки, решта від роботи, наприклад, магнітну карту. Далі знайомлять з розпорядкам, заведеними в магазинах і включають в робочий графік.
Гнучкий графік, звичайно фіксується, оплата за години.
Гнучкий графік
Перше, з чого починається життя і робота в магазині у кожного його співробітника – це складання графіка виходу на роботу. В кожному магазині все залежить від поточної потреби в незакритих робочих змінах, по-цьому, як правило, на роботу беруть тих, хто готовий працювати в будь-який день, лояльно ставиться до змінному графіку і розуміє, що основні продажі відбуваються у вихідні дні та свята, коли всі відпочивають і біжать гуляти по магазинах – ви будете тепер працювати.
Наставник
Якщо пощастить, то призначають наставника, який допоможе більш спокійно адаптуватися, буде відповідати вам на мільйон ваших питань “як”, “що” і “за що”.
Наявність наставника буває формальним і реальним. З формальним наставником – всьому доводиться вчитися самостійно, шукаючи інформацію по крихтах, підглядаючи й підслуховуючи, що говорять ваші колеги під час продажу. З реальним наставником – все по іншому, він сам вас натаскує на продажу, тренує і допомагає весь період випробувального терміну.
Випробувальний термін
Не дивлячись на те, що вас влаштовують відразу “по білому” поняття випробувального терміну все ж існує. Від звичайної роботи він відрізняється тим, що в цей період відбувається “притирка” вас і роботи. Ви придивляєтеся підходите ви роботі, чи подобається вона вам і хочете ви ще тут працювати. А також і робота придивляється до вас, на скільки ви підходите тій системі, яку обрали.
На випробувальний термін вам ставиться план для новачка, деякі усереднені показники, які вам треба буде виконати й перевиконати, щоб зарекомендувати себе з кращої сторони.
І в тих випадках, коли ви вирішуєте покинути компанію, то на випробувальному терміні достатньо попередити за три дні. Після випробувального терміну, як і на інших роботах, вам необхідно повідомити роботодавця за 14 днів до того, як ви підете з роботи.
За планами треба спостерігати, без цього, план не виконати!
План
У кожного продавця в магазині є особистий план за показниками. Від того, як він виконує свої перші плани в період випробувального терміну і далі, після випробувального буде залежати на яку категорію він зможе претендувати. Від категорії залежать гроші, чим вище категорія, тим дорожче годину часу роботи продавця.
Від того, як продавець виконує свій власний план, залежить на скільки його любить або не любить керівник.
Навчання
Якщо навчання нових співробітників у магазині налагоджено, є продавці, які хочуть і можуть ділитися досвідом, то тоді вам буде набагато простіше перейняти ефективні навички і більш ефективно використовувати ті інструменти, які вам дають в сухій теорії і практичних кейсах.
Навчання заряджає, після нього вам хочеться бігти і пробувати ті заготовки, які ви дізналися, і збільшувати свої обороти, закриваючи план.
У тих випадках, коли новий магазин, де навчання не приділяється достатньої часу і важливості, там вам доводиться самонавчатися, але, що стосується самонавчання – воно важливо і повинно бути серед продавців і там, де навчання “поставлено на потік”.
Самонавчання
Є портал з матеріалами, де ви можете знайти багато цікавого з продажу, “читай – не хочу”. Опис конкретних брендів і моделей. Аж до добре побудованих навчальних курсів.
Для новачків зазвичай виділяють набір електронних курсів та тестів, які він повинен пройти через період випробувального терміну, так відбувається адаптація новачка в роздробі, щоб він відчував і знав, що йому робити з докладним планом по тижнях і іноді днях.
Від засвоєння цих знань залежить, як швидко ви зможете включитися в процес продажу. Так як мало проконсультувати покупця по товарах, ще необхідно підібраний товар оформити, перевірити чи є він у наявності в цьому магазині, якщо він доступний, вміти його оформити і провести по касі. А у разі відсутності товару в магазині запропонувати оформити зі складу і також, вміти все це оформити і провести.
Крім цього супер-продавець, той, який розуміє, що не може стояти на місці, такий продавець постійно збирає інформацію по товарам, які приходять в магазин, так і про нові підходи в продажах, від оформлення торгового залу за правилами мерчандайзингу, до досліджень в області психології для кращого розуміння та взаємодії з покупцями.
Матеріальна відповідальність
Матеріальна відповідальність полягає у роботі з касою і грошима. І у разі розбіжностей по касі наприкінці дня – відшкодовує виявлену недостачу. Колись раніше і в деяких магазинах досі, деяких продавців не допускають до каси, а на касах є касири, але поступово з часом вони витісняються і все прийде до більшої універсалізації, коли продавці, консультанти будуть працювати ще і касирами.
Підтримання порядку в магазині
Для того, щоб в магазин завжди було приємно зайти, продавцям необхідно підтримувати його в повному порядку. А це – не повинно бути порожніх місць у залі та на прилавках. Товар повинен виставлятися своєчасно і відразу ставиться з цінниками і мітками для наступних інвентаризацій.
Продавець повинен знати основи мерчендайзингу, щоб розуміти принцип розміщення товару в ряду і освіти більш цікавих для покупця і більш вигідних для магазину промо місцях і торцях у торговому залі, які одразу видно покупцеві при відвідуванні магазину.
Крім цього, в кожному магазині є обов’язок по протирання товарів і торговельного обладнання від бруду і пилу. Для прикладу – новий виставлений товар покривається пилом вже до середини наступного дня. Якщо тиждень не протирати товари на полицях, то там можна залишати різного роду пилові послання. Так зазвичай бавляться керівники та молоді відвідувачі магазину. На відміну від других, перші зазвичай надішлють це в загальний чат, щоб пил прибрали.
Так як продажі ніколи не стоять на місці, то з часом виникають потреби щодо зміни вигляду залу. Щось додають, що прибирають. Переміщують деякі групи товарів. Додають різноманітні стенди виробників техніки, які допомагають покупцям можливості спробувати товар до покупки і подивитися його функціональності. А продавцям – ці стенди додають головного болю, щоб стежити, що вони завжди включені і працюють.
Облік товарів
Облік товарів в магазині розділений на склад і торговий зал. Але в залежності від магазину і налагоджених там процесів їх облік може лягати частково, але і повністю на продавців.
Іноді доводиться рахуватися вночі, тоді виводять досвідчених співробітників, на щомісячну інвентаризацію. Раз в рік це відбувається на річної інвентаризації.
Інвентаризації допомагають тримати в програмах актуальний залишок, щоб продають знали, чим вони можуть торгувати, в цілому це зав’язується і на систему поставок, що при зменшенні товару, сток магазину починає автоматично поповнюватися необхідними товарами.
Є й неприємна сторона інвентаризації, якщо вона виявляє недостачу в магазині, то її покриття лягати на плечі всіх співробітників магазину. Відбувається це в тих випадках, коли результати підрахунків виходять за надані ліміти покриттів недостачі. І в такому разі, той непокритий залишок ділиться між працівниками і від’їдає їх пиріг премії. По-цьому там, де погано з урахуванням не тільки важко продавати, так як товар може числиться в базі, але відсутні в магазині, але також і погано з преміями, що їх може і не бути.
Матеріали зібрані, тепер лише розставити по магазину.
Оформлення акцій і зміна цінників
Одне з найбільш напружених подій в магазинах для продавців – це зміна акційних пропозицій. Так як акції в магазині постійно змінюються, великі з яких йдуть від двох тижнів до кількох місяців і під ці акції треба постійно тасувати товар. Вивозити залишки зі складу в зал, із залу прибирати на склад, що минув з попередньої акції.
Так по акціях випускають газети, які зазвичай кладуть перед входом у магазин і всі ці товари клієнт повинен відразу бачити в залі. Моделі повинні виділятися і розташовуватися на самих видних місцях.
Оформляючи акцію, продавці повинні бігати, тягати товар, друкувати і нарізати цінники, змінюючи вставки і при цьому не переривати продажу.
У тих магазинах, де штат дозволяє виділити на оформлення більше народу, там оформлення відбувається швидко і без втрат з “неправильним” цінникам. Втрата полягає в тому, що “забутий” старий цінник потім позначиться продажем за старою ціною, а якщо ціна на товар зросла, то це також лягає вирахуванням із загальної премії магазину, але вже премій продавців.
Щастить тим, хто має електронними цінниками, але такі пілоти тільки розгортаються і поки вони дійдуть до всіх магазинів, пройде ще кілька років.
Це потрібно зробити будь-якими засобами і тільки сьогодні!
Стреси
На жаль, робота в роздробі передбачає наявність хорошої стресостійкості у продавців. Так як покупці бувають різні, то і спілкування з ними призводить до різних ситуацій.
Іноді покупці можуть вимотати нерви консультантів так, що вони не витримавши говорять один одному – “підемо вийдемо”. Виходять і чистять один одному фізіономії. Звичайно, таких продавців потім звільняють, але “осад” у решти залишається.
Крім стресів від покупців – йде і стрес від роботи, начальства, особливостей роботи і нюансів, що можуть виникати там, де раніше не було. Так і відносини між колегами. Коли когось зарядив покупець, а він не знайшовши кращого рішення спустив своє роздратування на колег.
В кінцевому підсумку, постійний стрес, що може призвести до вигоряння і догляду працівника з роботи зовсім, як звільнення, так і “спонтанного” зникнення, якщо він вирішує “підкласти свиню” роботодавцю, або у разі настання обставин непереборної сили – нашкодив і сіл, був дурний і поїхав відпочивати на рік в іншу область і так далі.
В цілому, це досить докладний опис того, що чекає того, хто вирішив обрати професію продавця і збирає інформацію, що його може чекати.