Діти

Читати і розуміти! Що таке осмислене читання?

«Хто багато читає, той багато знає», – говорить народна приказка. Як вона актуальна для допитливих і допитливих молодших школярів. Вони хочуть знати і розуміти все! Як і навіщо павук плете павутину? Чому розгойдуються гойдалки? Про що може розповісти сніговий замет? Чи можна скласти «паспорт» річки Неви? На ці та багато інші питання учні 2 – 4 класів знаходять відповіді, читаючи та аналізуючи науково-пізнавальні тексти на заняттях з осмисленого читання. Ці заняття проводили вчителі молодших класів на уроках літературного читання в рамках проекту «Осмислене читання» з 1 по 31 березня.

Підліткова школа ще в листопаді 2021 року включилася в новий проект московського освіти. Він спрямований на розвиток у школярів читацьких навичок і здатності аналізувати, ставити під сумнів одержувану інформацію. Зараз всі учні з 5 по 11 клас беруть участь у реалізації модуля «Ефективна робота з різними текстами». Спочатку вони читають різні публіцистичні тексти. Потім хлопці аналізують їх за допомогою прийомів, спрямованих на розвиток критичного мислення: «Фишбоун», «Інсерт», «Ромашка Блума», «Шість капелюхів мислення», ментальна карта та інші. Ці прийоми вчать працювати з інформацією, правильно оцінювати затвердження і уникати помилок, оперуючи навіть великими потоками інформації, придумувати оригінальні ідеї і знаходити протиріччя в плани, ідеї та аргументації.

Ми поговорили про програму з Ольгою Василівною Ковальової – методистом і шкільним куратором проекту “Осмислене читання”. Вона докладно розповіла, як реалізується кожен модуль програми в початковій школі і пояснила, чому навички смислового читання так важливі для підростаючих школярів.

– Що ж таке осмислене читання?

– Його мета – максимально точно і повно зрозуміти зміст тексту, вловивши всі нюанси і деталі. Для цього треба уважно вчитуватися і перейматися у зміст, а зробити це можна за допомогою різних технік і прийомів аналізу тексту. Освоюючи смислове читання, у дитини розвивається як усне мовлення, так і письмова. Він вчиться розуміти, аналізувати, порівнювати, модифікувати і створювати тексти, витягувати з них необхідну інформацію і використовувати її в життєвих ситуаціях. Ці вміння, сформовані в початковій школі, створюють основу для успішної соціалізації, подальшого навчання та саморозвитку.

– Як навчити дитину осмислено читати вже у початковій школі?

– Автори проекту «Осмислене читання» пропонують програму з п’яти коротких модулів та відповідних методів навчання смислового читання. На кожному занятті треба пройти кілька етапів: читання тексту, відповіді на легкі та складні питання, обговорення прочитаного за допомогою прийомів розвитку критичного мислення, виконання спеціальних завдань. В основній та старшій школі модулі розподіляються в залежності від навичок учнів. А ось з молодшими школярами в освоєнні цих модулів потрібно рухатися поступово, від простого до складного.

– Чому вчить перший модуль?

– Перший освітній модуль «Читання в будь-якій обстановці» допомагає розвинути навички читання про себе, а також учить концентрувати свою увагу і розуміти текст навіть в галасливій аудиторії. Для цього треба застосувати методику «дзижчить» читання, – коли діти читають текст з поступовим переходом від голосного шепоту до мовчання і навпаки. Після прочитання тексту хлопці відповідають на різні питання, які поступово ускладнюються, а потім обговорюють відповіді.

– Як із цим справляються учні?

– Знайти у невеликому за обсягом тексті потрібну інформацію і правильно відповісти на прості питання – «Як називається. . . », «Де зустрілися. . . », «Коли відбувалися події. . . », «чи правда, що . . . » – не становить особливих труднощів для більшості наших молодших школярів. А ось більш складні питання, оціночні і проблемні, на які немає відповіді в тексті, змушують хлопців задуматися, поміркувати і обговорити версії один одного. Вчителі зауважують, що саме такі питання викликають у дітей найбільший інтерес. Адже відповідаючи на них можна не лише висловити своє ставлення до змісту тексту, але й пофантазувати на різні, часом найнесподіваніші теми. Наприклад, придумати, що може статися, якщо не знати історію речей?

– Не секрет, що діти з низькою швидкістю читання повільніше засвоюють шкільний матеріал, поки вони тільки починають читати і вникати в суть завдання, інші діти вже виконують його. Передбачені в програмі якісь вправи, які допомагають молодшим школярам покращити швидкість читання?

– Один з модулів програми так і називається «Керування швидкістю читання». Діти читають текст мовчки протягом 2 – 4 хвилин, потім відповідають на оціночні і проблемні запитання за змістом. В кінці вони переказують фрагмент тексту за обмежений час. Застосування цього методу, безумовно, допомагає учням поліпшити швидкість читання, але найважливіше – навчити хлопців розуміння текстів і їх осмисленому переказу. Вся шкільна програма заснована на переказі, прочитав – переказав, в початковій школі точно так само. Тим не менш, у молодших школярів така робота з текстом часто викликає труднощі. Для наших четвертокласників було нелегко, не спотворюючи фактів і сенсу, переказати уривок з науково-популярної статті про дитячих проектах міста майбутнього.

– Які ще навички учні можуть придбати?

– В рамках модуля «Ефективна робота з різними текстами» використовується спеціальна методика, коли хлопці вчаться виділяти ключові слова і шукати в тексті інформацію для доказу своєї точки зору. Перед читанням учитель пояснює, що в тексті буде питання, на який потрібно відповісти, використовуючи зміст. Наприклад, третьокласники читали розповідь про особливості садово-паркової архітектури Літнього саду. Потім їм треба було погодитися чи не погодитися з твердженням, що Літній сад побудований за чітким планом благоустрою, та обґрунтувати відповідь. Крім читання і критичного аналізу тексту, кожне заняття по осмисленого читання включає завдання проектного типу. Наприклад, треба придумати і намалювати пристрій з міцним склом, яке здатне захистити людину від травм або скласти туристичний маршрут для знайомства з річкою. При виконанні таких практичних завдань у дітей формується проектне мислення – уміння виявляти проблему і знаходити оптимальні шляхи її вирішення.

– Як утримати увагу школярів при читанні?

– Для цього існує модуль «Управління увагою». Тут відбувається вже більш глибокий аналіз тексту, а в основі лежить метод «фокус на питанні». Основний текст, який пропонується дітям, складається з двох частин. Після прочитання першої частини учитель ставить класу складне питання – «пастку», зовсім не пов’язаний з прочитаним. Для того, щоб дати аргументовану відповідь, потрібно зрозуміти, в якій з додаткових міні-текстів шукати необхідну інформацію. Потім діти читають другу частину тексту й відповідають на запитання до обох частин. Метод «фокус на питанні» допомагає навчитися концентруватися на завданні і пам’ятати про нього, навіть якщо щось відволікає.

– А який освітній модуль викликав найбільший інтерес у школярів?

– Модуль «Перетворення тексту в інфографіку», на мій погляд, самий цікавий для дітей. Хлопці повинні на основі тексту самі визначити тему інфографіки. Далі треба придумати, як наочно передати інформацію, використовуючи різноманітні значки і стрілки, схеми і діаграми. Погодьтеся, що переказувати текст за власним картинок набагато простіше і цікавіше! Розвивається візуальне і творче мислення, пам’ять, дизайнерські та інші навички, які точно знадобляться в житті. Але, в першу чергу, інфографіка – це робота зі смислами, тобто формулювання своїх або чужих ідей з допомогою зрозумілого і незвичайного графічного тексту. І створювати це не тільки цікаво, а й пізнавально! В цілому, вся програма осмисленого читання спрямована на те, щоб зробити процес навчання цікавим і максимально корисним для молодших школярів. Учням пропонуються невеликі оповідання і статті з дитячих енциклопедій, які можуть стати основою хорошого діалогу дорослих і дітей. Так, батьки можуть не тільки запитувати, що дитина проходив у школі і яку оцінку отримав за контрольну, а поговорити на різні розумні теми, які він обговорював з однокласниками і вчителем. Наприклад, про дивовижні винаходи і проектах архітектора Павла Сюзора або про «веселих» гойдалках.

– Що думають вчителя про програму?

– Вчителі початкових класів (Е. А. Шевцова, О. Ю. Абинова, Н. З, Плахотняя) розповідають, що ці тексти і завдання мотивують дітей до читання, викликають у них інтерес до пізнання, дають їм багато нового, корисного, в них міститься великий емоційний заряд. Дуже радує, що прийоми смислового читання, з якими діти знайомилися на уроках літературного читання, вони починають застосовувати при роботі з навчальними текстами і на інших предметах. І другокласники і третьокласники, і четвертокласники з нетерпінням чекають зустрічі з новою і цікавою інформацією, яку їм дарують тексти. Хочеться відзначити, що робота в рамках проекту була дуже корисною і для професійного розвитку вчителів. Адже вони не тільки навчали хлопців осмисленого читання – проводили заняття за готовими сценаріями, складеним методистами Міського методичного центру, але і самі вчилися самостійно освоювали нову методику навчання смислового читання, почали створювати свій банк навчальних матеріалів, розробляючи завдання та сценарії для кожного модуля програми.

Апробація міського проекту «Осмислене читання для початкової школи вже завершена. Але цілеспрямована робота по формуванню читацької грамотності та навичок критичного мислення школярів у нашій школі триває. Вже в квітні всі учні 1 – 4 класів на Університетському, 7 стануть учасниками тривалої ділової гри «Живе слово». А на Ломоносівському,12 пройде щорічна освітня ігрова сесія за розумію текстів «Читаємо, розуміємо, мислимо, розвиваємося».